همه ستاره‌ها و سیاره ها با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع، آنها در بسیاری از موارد مانند اندازه، جرم، رنگ و دما و همچنین در نحوه تغییر روشنایی و درخشندگی خود، ویژگی‌های متمایزی را دارا هستند. همین ویژگی‌های متمایز، آسمان عظیم بالای سر ما را جذاب می‌کند و مارا به شگفتی وا می‌دارد.

سطح درخشندگی متفاوت ستارگان و سیاره‌ها، همواره از مباحث جذاب علم نجوم بوده است. این پدیده جالبی است که از قرون وسطی اخترشناسان را آزار می‌دهد. آنها به فکر فرو می‌روند که چگونه یک جرم آسمانی گاهی آشکار و گاهی در آسمان گم می‌شود. این اجرام درخشندگی خود را از کجا می‌آورند. در این مقاله آن را کمی بیشتر توضیح می‌دهیم.


راز ستاره متغیر

بیشتر ستارگان دائماً با درخشندگی تقریباً ثابت می درخشند، تنها 1٪ از همه ستارگان ستاره های متغیر هستند. خورشید ما مثال خوبی از ستاره ای است که درخشندگی تقریبا ثابتی دارد (درخشندگی خورشید در طول چرخه 11 ساله خورشیدی تنها 0.01٪ تغییر می‌کند).

بنابراین، در دوره‌های زمانی طولانی، بیشتر ستارگان تغییری در روشنایی ندارند که ابزارهای ما بتوانند آن را ثبت کنند.

از سوی دیگر، ستاره متغیر ستاره ای است که تغییر درخشندگی آن را می‌توان در بازه زمانی کوتاهی (کوتاه در مقیاس های نجومی: ساعت، روز، سال) مشاهده کرد، مشروط بر اینکه این تغییر پیامد برخی پدیده ها نباشد. وقتی میگوییم یک ستاره قابل تغییر است، منظور ستاره ای است که درخشندگی خود را به قدری تغییر می‌دهد که می‌توان آن را به طور قابل اعتمادی اندازه گیری کرد و این تغییر از علل فیزیکی در جو ستاره ای یا درون آن نشات می‌گیرد.

درخشندگی ستارگان متغیر در زمان کوتاهی تغییر می‌کند

آیا ستارگان متغیر شامل سیستم های دوتایی می شوند؟

ستارگان دوتایی از دو ستاره تشکیل شده‌اند که به دور یکدیگر می‌چرخند و در نتیجه از یکدیگر محافظت می‌کنند و روشنایی را تغییر می‌دهند.

اغلب، ستارگان متغیر شامل سیستم‌های دوتایی نمی شوند. چنین ستارگان دوتایی به عنوان ستاره های دوتایی کسوف یا متغیرهای کسوف شناخته می شوند. ستارگان متغیر می‌توانند در طول زمان روشنایی خود را به درستی یا نادرست تغییر دهند، بنابراین بسته به آن به متغیرهای منظم یا نامنظم تقسیم می‌شوند.

علاوه بر این، آنها می‌توانند به طور ناگهانی درخشش خود را به دلیل فوران یا انفجار آنی تغییر دهند. اینها متغیرهای فاجعه آمیز هستند. نواها و ابرنواخترها، خشن ترین انفجارهای کیهان را شامل می‌شوند.

تاریخچه ستاره متغیر

ستاره‌های متغیر در اوایل قرون وسطی مورد توجه ستاره‌ شناسان عرب قرار گرفتند. یعنی آنها متوجه شدند که یک ستاره درخشان در صورت فلکی برسائوس به طور متناوب در فواصل زمانی حدوداً سه روزه درخشندگی خود را تغییر می‌دهد، بنابراین آن را الغول (ستاره شیطان) نامیدند.

در سال 1596، دیوید فابریسیوس، ستاره شناس آماتور، ستاره ای در حال تغییر را کشف کرد و نام آن را میرا (ستاره ای معجزه آسا) گذاشت. دلیل این نام، خاصیت غیرمعمولش بود که گاهی اوقات نمیشد در آسمان آن را دید. بعدها، وقتی تلسکوپ مورد استفاده قرار گرفت، مشخص شد که این ستاره در واقع درخشندگی خود را تغییر میدهد.

این هم بخوانید
ستاره دنباله دار : گلوله های یخی کهکشانی

تغییر در روشنایی یک ستاره می‌تواند قابل توجه باشد، اما همچنین برای چشم انسان کاملاً نامحسوس است. تغییر درخشش می‌تواند در فواصل منظم، اما همچنین کاملا ناگهانی باشد.

جایی که امروز ایستاده ایم

با گذشت زمان، ستارگان متغیر بیشتری کشف شدند، برخی با چشم غیر مسلح و بسیاری دیگر با تلسکوپ. منحنی‌ها و دوره‌های روشنایی آنها تعیین شد تا بتوان ستارگان متغیر را به چند طبقه تقسیم کرد. امروزه ده‌ها هزار مورد از این ستاره‌ها شناخته شده اند و ستاره‌های جدید دائما در حال کشف هستند. آنها به چند نوع اساسی تقسیم می‌شوند:

ضربان دار

کسوف

فوران کننده

فاجعه آمیز

در حال چرخش

زمینه کاری با ارزش برای ستاره شناسان آماتور

رصد ستارگان متغیر برای منجمان آماتور زمینه کاری مفیدی است. ستاره شناسان حرفه ای نمی‌توانند همه متغیرها را به دلیل تعداد زیاد آنها پیگیری کنند، بنابراین آماتورها می‌توانند سهم قابل توجهی در نجوم در این زمینه داشته باشند.

شرط لازم این است که مشاهدات به طور سیستماتیک انجام شود. همچنین آنها به خوبی سازماندهی شده و طولانی مدت یعنی چندین ماه یا حتی سالها باشند.

وظیفه اصلی این است که منحنی تغییر روشنایی یک ستاره را به عنوان تابعی از زمان بدست آوریم. این عملیات با مشاهدات مکرر و تعیین روشنایی یک ستاره در حال تغییر با چشم غیرمسلح و یک فتومتر فوتوالکتریک انجام می‌شود.

از آنجایی که ستاره شناسان آماتور معمولا نورسنج و تلسکوپ بزرگ ندارند، توصیه می‌شود با چشم غیر مسلح رصد کنند. حدود بیست ستاره متغیر وجود دارد که به اندازه کافی روشن هستند.

رصد با چشم غیرمسلح توسط ستاره شناسان آماتور

خرید ستاره متغیر، یک ایده بکر

اگر به دنبال یک هدیه واقعا منحصر به فرد برای یک شخص خاص هستید، خرید ستاره متغیر در ثبت آنلاین ستاره برای شما مناسب است. نام‌گذاری یک ستاره بهترین ایده برای هدیه دادن است!

ثبت ستاره آنلاین (OSR) به شما این امکان را می‌دهد که ستاره درخشان خود را در آسمان به عنوان هدیه ای منحصر به فرد و همیشگی برای دوستان و عزیزان خود ثبت کنید. با انتخاب صورت فلکی ، نام و تاریخ مناسبت، هدیه خود را شخصی کنید. ثبت یک هدیه شخصی شده یک راه عالی برای بزرگداشت یک مناسبت یا رویداد خاص است!

شما می‌توانید هدیه خود را کاملا شخصی کنید و حتی می‌توانید از دوستان و خانواده دعوت کنید تا دفترچه مهمان را در صفحه ویژه ستاره امضا کنند. علاوه بر این، گیرنده یک بسته هدیه کاملا شخصی و مبتنی بر مناسبت را دریافت خواهد کرد.

هر زمان که راه‌های جدیدی برای مشاهده هدیه شما پیدا کنیم، آنها را به صورت رایگان به بسته هدیه اصلی شما اضافه می‌کنیم تا همیشه بتوانید ستاره خود را در آسمان شب پیدا کنید. ستاره نام‌گذاری شده و تاریخ مناسبت ویژه شما برای میلیون‌ها سال آینده در آسمان خواهد درخشید و ثبت آنلاین ستاره تضمین می‌کند که هدیه شما برای همیشه ماندگار است. به‌روزرسانی‌های جدید تضمین می‌کنند که ستاره شما همراه با نوآوری‌های OSR توسعه می‌یابد.

این هم بخوانید
منظومه‌ شمسی: همه چیز درمورد منظومه شمسی

خرید و نام‌گذاری ستاره، یک ایده عالی برای هدیه دادن

درخشان ترین سیاره منظومه شمسی

درخشان ترین سیارات منظومه شمسی که با چشم غیرمسلح از زمین قابل مشاهده هستند، ناهید و مشتری هستند. البته هر دو بعد از ماه می‌آیند.

زهره بیشتر در آسمان صبح و عصر قابل مشاهده است. زرد به نظر می‌رسد. درخشش مشتری کمی ضعیف تر است و این سیاره نیز رنگ زردی از خود ساطع می‌کند. در دهه‌های اخیر، مریخ گهگاه در آسمان بسیار قابل توجه است.

عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید است و بسیار درخشان است، اما برای تشخیص آن به کمی دانش اضافی نیاز دارید. از آنجایی که عطارد بسیار نزدیک به خورشید است، در پرتوهای خود ناپدید می‌شود. تنها زمانی که از ستاره در فاصله معینی دور می‌شود، دیدن این سیاره آسان است. این معمولا در سحر یا غروب اتفاق می افتد.

با نگاهی به ستاره های بی‌شماری که در آسمان شب به آرامی سوسو می‌زنند، می‌بینیم که آنها نه تنها درخشش متفاوتی دارند، بلکه رنگ‌های متفاوتی نیز دارند.

هرکدام از سیارات درخشندگی و رنگ متفاوتی دارند

طبقه‌بندی طیفی ستاره‌ها

در طبقه‌بندی طیفی اتخاذ شده، طیف‌های ستاره‌ای به ترتیب نزولی درجه حرارت سطح خود مرتب شدند. به دنبال آن یک انتقال صاف رنگ از آبی به سفید، از سفید به زرد، از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز انجام می‌شود.

بنابراین، گرم ترین آن ها آبی هستند. آنها تا ۵٠٠٠٠ کلوین گرم می‌شوند. اما ستارگان آبی درخشانی نیز وجود دارند که دمایی کاملاً هیولایی دارند. این دما به 100000 کلوین می‌رسد!

در طبقه‌بندی طیفی، همه این ستاره‌ها با حرف لاتین “O” مشخص شدند. چنین ستارگان زیادی در صورت فلکی شکارچی وجود دارد. ریگل ستاره پایتخت در جبار است.

ستارگان طیفی کلاس B، با دمای نزدیک به ٢٠٠٠٠ کلوین، در مجاورت ستاره های O قرار دارند. روشنایی آنها نیز آبی است.

ستاره های کلاس B را می‌توان در صورت فلکی عقرب و برج ثور یافت. خیره کننده ترین ستاره اسپیکا، ستاره اصلی صورت فلکی سنبله نیز به این طبقه تعلق دارد.

سپس ستارگان داغ کلاس طیفی A می‌آیند. آنها سفید خالص هستند و دمایی حدود ١٠٠٠٠ کلوین دارند. در پشت آنها، ستارگان زرد درخشان کلاس F با دمای متوسط ​​حدود ٧٠٠٠ کلوین وجود دارد. معروف ترین آن ها پولاریس در این دسته قرار می‌گیرد.

ستارگان زرد طلایی مانند خورشید که تا ۶٠٠٠ کلوین می تابد، کلاس طیفی G را تشکیل می دهند. این ها در مجاورت ستارگان نارنجی کلاس K با دمای ۴۵٠٠ کلوین است. ستارگان نارنجی نیز مشاهیر خود را مانند آلدباران دارند.

این هم بخوانید
دانستنی های کهکشانی: ستاره های کهکشان راه شیری

آخرین کلاس طیفی M توسط ستارگان قرمز مانند Antares (صورت فلکی عقرب) تشکیل می شود. دمای آنها تا ٣۵٠٠ کلوین می رسد.

عامل تعیین تنوع در طیف‌های ستاره ای

در سال ١٩۶۵، ستارگان جدیدی با دمای کمتر از ستارگان کلاس M کشف شدند. بیشتر تابش آنها بخشی نامرئی از طیف است. ما این اجرام درخشان را ستاره‌های فروسرخ می‌نامیم.

ممکن است تصور شود که تفاوت در طیف ستاره‌ها با تفاوت در ترکیب شیمیایی آنها توضیح داده می‌شود. با این حال، دلیل متفاوت است و همانطور که در بالا توضیح داده شد، در تفاوت دمای آنها نهفته است.

ترکیب شیمیایی جو ستاره به ترکیب شیمیایی پوسته زمین نزدیک است. تنها یک تفاوت وجود دارد، هیچ مقدار قابل توجهی از گازهای فرار مانند هیدروژن و هلیوم در سیاره ما وجود ندارد. این در حالی است که اتمسفر ستاره‌ها 80٪ هیدروژن است.

بنابراین خطوط هیدروژنی در طیف ستارگان همه طبقات قابل مشاهده است. آنها در ستارگان طیفی A بسیار شدید هستند.

در طیف ستارگانی مانند خورشید، خطوط جذب فلزی متعددی یافت میشود. در طیف ستارگانی که از کلاس K شروع می‌شوند، که دمای آنها در حال حاضر بسیار پایین است، ترکیبات شیمیایی اکسید تیتانیوم، اکسید زیرکونیوم و غیره یافت می‌شود. بنابراین، تفاوت در دمای ستارگان حاکی از وضعیت متفاوت اتم‌های عناصر شیمیایی در جو آنها است.

حدس زدن اینکه رنگ ستارگان نشانگر دمای آن است، دشوار نیست. اما به خاطر داشته باشید که ما منحصراً در مورد دمای سطوح آنها صحبت می‌کنیم.

لایه‌های درونی ستارگان گرم‌تر هستند و در قسمت‌های مرکزی ستارگان دمای آن را میلیون‌ها کلوین تخمین میزنند. به طور مشابه، ترکیب شیمیایی ستارگان فقط در مورد جو آنها اعمال می‌شود.

جمع بندی

تمام ستارگان و سیاره‌های موجود در جهان هستی به واسطه های ویژگی‌های منحصر به فردشان، از یکدیگر متمایز می‌شوند. یکی از این خصوصیات متمایز کننده، درخشندگی آنهاست.

 درخشندگی عامل اصلی تمایز میان ستارگان متغیر و ستارگان معمولی است. ستاره متغیر ستاره ای است که درخشندگی آن در مدت زمان کوتاهی دچار تغییر می‌شود. این تغییر به گونه ای است که می‌توان آن را به‌طور قابل اعتمادی اندازه گیری کرد. عامل اصلی این تغییر، علل فیزیکی در جو ستاره ای است.

به واسطه ماهیت جذاب ستارگان متغیر، آنها می‌توانند ایده بسیارخوبی برای هدیه باشند. بنابراین خرید ستاره متغیر یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال هدیه ای خاص و ماندگار برای یک شخص خاص هستند.

درخشان ترین سیارات منظومه شمسی، ناهید و مشتری هستند. این سیاره‌ها از زمین و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند. پس از آن زهره در آسمان صبح و عصر قابل مشاهده است.

در طبقه‌بندی طیفی، ستاره ها به ترتیب با توجه به درجه حرارت خود به شکل نزولی مرتب می‌شوند. گرم ترین ستاره‌ها آبی هستند و آخرین کلاس طیفی از ستارگان قرمز تشکیل می‌شود.


منبع از وبلاگ ثبت آنلاین ستاره